Relacja z wycieczki KRAKÓW-OŚWIĘCIM

PDF Drukuj Email

Znalezione obrazy dla zapytania wawel26 października, 59 uczniów naszego gimnazjum oraz p. Teresa Sarzyńska, p. Anna Dec, p. Małgorzata Kusiak, p. Ewelina Kusiak i p. Teresa Klocek, wyruszyło na wycieczkę do Krakowa i Oświęcimia, by tu przeżyć i doświadczyć żywej lekcji historii i kultury Polski.Pierwszym punktem naszego wyjazdu był Kraków, ponieważ „kto chce poznać duszę Polski- niech jej szuka w Krakowie”. Miasto już przed wiekami zyskało zaszczytne miano „totius Poloniae urbs celeberrima” - „całej Polski miasto najsławniejsze” i do dziś jest ono aktualne.

Na początku odwiedziliśmy Wzgórze Wawelskie. Obejrzeliśmy ekspozycję Kraków – Zaginiony oraz Skarbiec Koronny i Zbrojownię. Następnie udaliśmy się do Katedry Wawelskiej, na Dzwon Zygmunta, by go dotknąć i wypowiedzieć życzenie oraz do Grobów Królewskich pokłonić się polskim władcom, wieszczom i bohaterom, oraz pomodlić się w krypcie św. Leonarda, gdzie mszę prymicyjną 2 listopada 1946 odprawił ks. ks. Karol Wojtyła. Zatrzymaliśmy się również przy sarkofagu, w którym pochowany jest prezydent Lech Kaczyński z żoną Marią, którzy zginęli w katastrofie lotniczej w Smoleński, 10 kwietnia 2010. Ze Wzgórza Wawelskiego, ulicą Grodzką przeszliśmy w stronę rynku, by tu na żywo, o 12 w południe, posłuchać hejnału z Kościoła Mariackiego.

Następnie udaliśmy się w kierunku Oświęcimia, by tu zwiedzić hitlerowski obóz zagłady Auschwitz – Birkenau.Znalezione obrazy dla zapytania oświęcim

Wejście do obozu otwierała brama, na której widniał napis „Arbeit macht frei”, czyli „Praca czyni wolnym”. Nie była to jednak prawda. Ten, kto przekroczył próg bramy nie miał szans na wolność, czekała go jedynie śmierć. Zwiedzanie obozu zaczęliśmy od budynków,

w których znajdowały się liczne zdjęcia tego miejsca z czasów wojny. Mogliśmy tam także zobaczyć pozostałe po więźniach rzeczy osobiste, takie jak: okulary, buty, walizki, przedmioty codziennego użytku, ich zdjęcia oraz pomieszczenia, w których zmuszeni byli mieszkać. Przewodnik pokazał nam także celę św. Maksymiliana Kolbe.

Największe wrażenie wywarł na nas pobyt w pomieszczeniu, gdzie znajdowało się krematorium i komora gazowa, cele śmierci głodowej oraz zdjęcia dzieci, którym nie dane było cieszyć się życiem. Pod ścianą straceń i blokiem 11, zwanym blokiem śmierci, oddaliśmy hołd zamordowanym minutą ciszy i modlitwą.

Następnie pojechaliśmy do obozu Birkenau, położonego 3 km od Oświęcimia. Wejście do niego stanowiła ogromna brama wjazdowa – Brama Śmierci, przez którą kiedyś przejeżdżały pociągi przywożące tysiące więźniów z całej Europy. Na terenie tego obozu mieliśmy możliwość zobaczyć pozostałości po barakach mieszkalnych i ruiny krematorium. Poznaliśmy także warunki w jakich musieli żyć więźniowie.

Pobyt w niemieckich obozach śmierci, na tym wielkim cmentarzysku wywarł na nas ogromne wrażenie. Była to niezapomniana lekcja historii i trudno uwierzyć, że „ludzie ludziom zgotowali ten los”.

Wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci i czekamy już na następne.